#57 Content schrijven voor je lezer of voor Google?

15 september 2023

Google’s September 2023 Update

Vandaag heeft Google de september 2023 update uitgerold, die wederom de focus legt op waardevolle content. Met de laatste update hebben ze dit opnieuw benadrukt, en hoewel het misschien niet meteen impact heeft op jou, zag ik dat veel websites behoorlijk zijn gedaald in de zoekresultaten. Aan de andere kant zijn er ook websites die stabiel bleven of zelfs beter presteerden. Dit is niet zo verrassend, want als de websites boven jou dalen, stijg jij automatisch in de ranking. Het herinnert me aan hoe pesters vroeger iemand naar beneden haalden om zelf hogerop te komen. In zekere zin kun je Google ook zo zien.

Het Belang van Waardevolle Content

Als jouw website nu content bevat die enkel gericht is op SEO en eigenlijk geen waarde biedt, dan moet je dit zo snel mogelijk verbeteren, voordat Google het als zodanig classificeert. Een klein nadeel is dat het maanden kan duren voordat een website die onnuttige content heeft verbeterd, daadwerkelijk verbetering ziet in de zoekresultaten. Dus als je merkt dat je ranking daalt en je past het aan, dan kan het even duren voordat die pagina herstelt.

Continu Aanpassen van Content

Dat is ook de reden waarom ik zeg, pas niet continu je content aan. Als je na Ć©Ć©n of twee weken geen resultaat ziet, ga het dan niet meteen weer aanpassen. En blijf niet constant wijzigingen aanbrengen voordat je hebt gezien of het beter of slechter gaat. Als je constant wijzigingen aanbrengt, kun je in een neerwaartse spiraal terecht komen en zal je pagina nooit herstellen. Dus probeer het bij voorkeur in Ć©Ć©n keer goed te doen.

Expertise en Autoriteit

Voordat je content maakt, zorg ervoor dat het daadwerkelijk waardevol zal zijn voor je lezers, dat het uniek is, en dat je een autoriteit of expert bent op het onderwerp waar je over schrijft. Dat is waar het om draait. Je moet eerst weten waar Google op let en hoe Google jouw content classificeert. Een tip die ik je kan geven, is om niet alles letterlijk op te volgen.

Begrip van Google’s Algoritme

Het blijft een algoritme, het blijft een computer die de woorden op je website leest en er een classificatie aan geeft. John Mueller, die ik altijd beschouw als de woordvoerder van Google, praat vaak over updates, maar zegt eigenlijk heel weinig. Het algoritme van Google leest woorden in een bepaalde volgorde om er een digitale emotie aan te koppelen. Google heeft natuurlijk geen emoties, dat weten we allemaal.

Natural Language Processing (NLP)

Hoe doet Google dit? Via NLP, Natural Language Processing, een combinatie van taalkunde, wiskunde en kunstmatige intelligentie. Via dit taalproces kan Google jouw teksten analyseren en begrijpen, de inhoud vertalen om beter te begrijpen wat er staat, en een sentimentanalyse uitvoeren om de emotionele toon achter een stuk tekst te bepalen.

Belang van E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)

Uit recente mededelingen en blogposts van Google over de update, en wanneer je de bijbehorende “Helpful Content” documentatie leest, zie je dat het zich voornamelijk richt op de ‘wie’, ‘hoe’ en ‘waarom’. Wie heeft de content gemaakt? Het is belangrijk om duidelijk te maken wie de auteur is voor een beter begrip van de E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) van de content.

Gebruik van AI in Content Creatie

Teksten worden tegenwoordig vaak geschreven door AI, en het doel is vaak om te scoren in de zoekmachines, bezoekers te trekken en geld te verdienen door bijvoorbeeld advertenties of affiliate links. Maar als de content niet is gefactcheckt en niet klopt, dan is dit het laatste wat Google wil.

Zoekintentie en Gebruikerservaring

Google wil dat jij als zoeker vindt wat je zoekt en terugkeert naar de zoekmachine. Het gaat om jouw zoekintentie, of je nu op zoek bent naar informatie, je oriƫnteert om iets te kopen, daadwerkelijk iets wilt kopen, of gewoon navigationeel zoekt naar een specifiek product of locatie.

Reflectie en Actie

Ik wil aflevering 57, deze aflevering, graag afsluiten met een vraag. En ik hoop dat jij een eerlijk antwoord durft te geven. En die vraag, die had je aan moeten zien komen. Schrijf jij voor je lezer of schrijf jij voor Google? Laat het weten onder deze aflevering in je eigen podcast-app, of dat nou Spotify is, Apple Podcast, Google Podcast. Of dat je de video bekijkt op YouTube, dat kan ook. Voor nu wil ik je hartstikke bedanken voor het lezen. En ik zie jou graag terug in een volgende aflevering van de ideale website. Want jouw succes is mijn succes.

Meer

Laatste opnames

2024-04-25_Q&A

Live Q&A van 25 April 2024

We hebben mijn demo webshop voor Ina kort besproken en getoond. Hierna een korte discussie over het tonen van een afbeelding van iemand anders op je website. Het tonen...
2024-04-11_Q&A

Live Q&A van 11 april 2024

Ina heeft een salesfunnel ontwikkeld die we gezamenlijk hebben geƫvalueerd en verbeterd met praktische tips. Daarnaast heb ik tussen neus en lippen door aangekondigd dat onze community waarschijnlijk naar...
2024-04-04_Website-Feedback-Sprint

Website Feedback Sprint: Orthobillet.nl

In deze sprint loop ik door de website heen van Orthobillet.nl. Een mooie website en met deze verbeterpunten moet de conversie door het dak gaan.
2024-03-14_Q&A

Live Q&A van 14 maart 2024

Saskia wilde graag weten of het mogelijk is of je aan 1 product meerdere variaties kan toevoegen zoals verschillende data met een eigen voorraad. Hoe dit standaard kan heb...
2024-02-29_QA

Live Q&A van 29 februari 2024

In deze Q&A sessie hebben we het gehad over cookies en hoe deze ons helpen bij het verzamelen van waardevolle data voor SEO en website optimalisatie. We bespraken het...
2024-02-15_QA

Live Q&A van 15 februari 2024

Een breed scala aan onderwerpen tijdens deze Q&A. Hier is een overzicht van de belangrijkste punten die we hebben behandeld: We bespraken het nut van ChatGPT bij het integreren...