4 tips om je website te verbeteren én te laten groeien

Het gedrag van jouw websitebezoekers is geld waard. Echt waar. En je hoeft er niet eens zoveel voor te doen. Als ondernemer – met website – heb je als doel om geld te verdienen, toch? Het liefst iedere maand een beetje meer. Groeien wil je. Niet alleen als mens, maar ook in omzet. Wist jij dat de bezoekers op jouw website jou heel makkelijk kunnen helpen? Met inzicht in hun gedrag én deze vier tips kun jij vandaag nog aan de slag om jouw website te verbeteren én te laten groeien. Ca-ching!

Waarom jouw website en de bezoekers zo belangrijk zijn om je website te verbeteren

Jouw website is er niet voor jou. De website is er voor jouw potentiële klanten. Jij biedt iets aan waar anderen naar op zoek zijn. Precies op die manier, op basis van een marketing- en contentplan, zorg je ervoor dat bezoekers vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit moet optimaal resoneren. Doet het dat niet? Dan haakt een bezoeker af en wordt diegene geen klant.

Jouw website kan nog zo goed gevonden worden in Google en op nummer één staan, als het aanbod niet aansluit bij de zoekvraag van de bezoeker houdt het op. Al het werk voor niets.

Hoe kom je erachter of wat je doet daadwerkelijk nut heeft en vooral: dat het niet voor niets is? Door inzicht te krijgen in jouw bezoekers kun je jouw website verbeteren én laten groeien. Zo simpel is het.

Tip 1: Maak gebruik van Google Analytics 4

Meten is weten. Meet al het binnenkomend verkeer van de website én daarbij wat bezoekers op de website doen. Dat kan met Google Analytics 4 of een alternatief natuurlijk. De meeste ondernemers hebben Google Analytics 4 wel geïnstalleerd. Helaas blijft het daar bij velen bij. Bezoekersaantallen worden nog net gemeten, maar verder? Niets. Zonde. Bezoekersaantallen zeggen namelijk niets. Wat doen jouw bezoekers? Blijven ze lezen? Klikken ze door? Sluiten ze de pagina?

Pas als je dát weet, ‘leer je je bezoeker kennen’ en kun je erop inspelen. Als er namelijk niets gebeurt op de website, weet je dat je aan de website moet sleutelen.

Tip 2: Maak rapporten aan voor 404-pagina’s

De welbekende 404-pagina. Een ‘pagina-niet-gevonden’ melding beter gezegd. Een dooddoener. Tik je net die interessante zoekterm in, beland je op die pagina… Dat vindt niemand leuk, ook Google niet. Hoe meer 404-pagina’s je website heeft, hoe nadeliger dit is voor de positie van de website. Voorkom 404-meldingen dus zoveel mogelijk.

Drie tips voor jouw 404-pagina’s:

  • Breng de pagina’s weer tot leven. Oftewel: plaats nieuwe content op deze pagina’s. Bestaat je dienst of product niet meer? Vermeld dat dan gewoon. Als er maar iets staat en als de bezoeker maar weet wat er precies aan de hand is.
  • Maak een 301-redirect. Zo wordt de bezoeker automatisch doorgeschakeld naar de juiste (vervangende) pagina en blijft de bezoeker op je website. Bovendien heb je hem of haar een handje geholpen met de juiste pagina.
  • Maak een 410-redirect. Het werkt ongeveer hetzelfde als hierboven, maar dan wordt de bezoeker doorverwezen naar de homepagina. Beter iets dan niets.

Op deze manier weet niet alleen de bezoeker, maar ook Google dat de eerdere pagina’s niet meer bestaan en dat er andere pagina’s zijn die wél kloppen. Uiteindelijk zullen de oude pagina’s niet meer verschijnen in de zoekresultaten. Je helpt Google dus eigenlijk een handje. Gevalletje opgeruimd staat netjes, zullen we maar zeggen.

Browser web page not found 404. 3d render illustration.

Tip 3: Gebruik je interne zoekresultaten

Lang niet alle ondernemers maken gebruik van de data uit de zoekresultaten. Toch is het o zo handig. Interne data dus.

Heb je nog geen zoekfunctie op de website staan? Zorg daar dan meteen voor. Als bezoekers op de landingspagina komen en niet helemaal vinden waar ze naar op zoek zijn, gebruiken ze vaak de zoekfunctie. Alles wat hier wordt ingetypt, is waardevol. Blijkbaar is de landingspagina bij meerdere zoekresultaten niet voldoende voor de bezoeker. Oftewel: werk aan de winkel.

Daarnaast kun je deze zoekwoorden gebruiken voor nieuwe content. Je weet letterlijk welke woorden de bezoeker gebruikt en je kunt precies zien hoe vaak hiernaar gezocht wordt. Door deze zoekwoorden uit te draaien in een rapportage zie jij precies waar de bezoeker meer over wil weten. Marktonderzoek ten top dus. Ideaal!

Maak hier dus echt gebruik van. Gebruik deze zoekwoorden ook zeker in de titel en paginanaam, zodat de betreffende pagina ook daadwerkelijk omhoog komt.

Verkoop je producten? Bekijk dan eens of je extra producten toe kunt voegen in de webshop als blijkt dat bezoekers veel naar een bepaald product op zoek zijn dat jij nog niet aanbiedt.

Tip 4: Kijk bij de websitebezoeker over de schouder

Ken je de analysetool Hotjar al? Zo nee, dan gaat er nu vast een wereld voor je open. Deze tool laat namelijk precies zien hoe en waar jouw bezoeker met de muis beweegt en klikt. Hoe? Met een opname. Zodra deze tool de bezoeker als potentiële klant inschat, wordt een opname van het beeldscherm gestart.

Iedere muisbeweging wordt opgenomen. Haakt een klant ergens af? Blijft hij of zij lang ergens hangen? Werkt iets niet en blijft de bezoeker maar klikken? Allemaal waardevolle informatie waar jij direct wat mee kunt.

Je website verbeteren omdat je websitebezoekers meer vertellen dan je denkt

Wist jij dat je zóveel kon meten en dat je zoveel informatie uit websitebezoekers kon halen? Met deze informatie is het veel makkelijk te achterhalen waarom bepaalde bestellingen uitblijven. Als je de bovenstaande tips doorvoert, kan ook jij je website verbeteren én laten groeien. Succes!

Verwante Artikelen

Reacties