A/B-testen: wat is het en waarom is het zo belangrijk?

In marketingland hoor je het geregeld: ‘zonder A/B-testen ben je nergens’. Nieuwsgierig tik je een paar minuten laten in Google in: ‘A/B-testen: wat is het?’. Je hebt geen idee. Dat het belangrijk is, heb je inmiddels vaker gehoord, maar wat het precies is, blijft lastig. Daarom lees je hier alles over A/B-testen, hoe je ze het uitvoert en waarom jij – het liefst zo snel mogelijk – met A/B-testen aan de slag dient te gaan.

Wat is een A/B-test?

Een A/B-test is simpel gezegd een onderzoek naar de effectiviteit van je website. Met een A/B-test ga je een vergelijking aan tussen varianten van pagina’s. Het doel van deze testen is om je website te verbeteren. Uit de testen komt namelijk naar voren welke pagina het beter doet bij jouw bezoekers.

Je vergelijkt dus de pagina’s met elkaar: de originele pagina (A) en de pagina die je wil testen (B). Uit de test komt naar voren welke pagina het beste presteert.

Voorbeelden van A/B-testen

Stel, je hebt een computerzaak met een draaiende website. Bepaalde pagina’s bevatten content met een hele inspirerende tekst die ingaat op het gevoel van potentiële klanten zodra ze een gloednieuwe laptop aanschaffen. Andere pagina’s – met dezelfde inhoud en strekking – worden qua tone of voice anders ingevuld en bevatten bijvoorbeeld meer content in de vorm van ‘loop deze aanbieding niet mis’ of ‘koop nu voordat jouw huidige laptop vandaag begeeft’. Urgenter dus.

Beide pagina’s zorgen voor een compleet ander gevoel bij potentiële klanten. Maar wat werkt? Welke pagina zorgt voor meer conversies? Er is maar één manier om daarachter te komen: door te A/B-testen.

Toch kan A/B-testen ook op kleinere schaal. Stel je eens voor dat je een webshop hebt in planten. In een webshop kun je veel informatie kwijt over de producten, zoals de kenmerken van een plant. Maar wat zorgt voor een optimale verkoop? Wordt de potentiële klant blij van veel of juist weinig tekst? En wat converteert het beste: een knalrode call to action met ronde hoeken of juist een simpele call to action die qua kleuren 100% klopt met de branding en huisstijl van de plantenzaak?

Meten = weten

No offence, maar zonder A/B-testen ‘doe je eigenlijk zomaar wat’. Je hebt namelijk geen idee of je pagina het goed doet. Zelfs als je pagina wel converteert, mis je misschien hartstikke grote kansen. En je weet het inmiddels: er is maar één manier om daarachter te komen.

Met inzicht in jouw verkeer op je website kun je met die informatie snel en vooral effectief aan de slag met deze verbeterpunten. Je hebt het immers getest.

Kleine aanpassingen, groot resultaat

Je brengt dus gericht wijzigingen aan op basis van cijfers in plaats van vermoedens. Aanpassingen in kleur, lettertype, ontwerp of design kunnen leiden tot een beter resultaat. Wie weet levert een nieuwe pagina (B) jou met een paar simpele aanpassingen al 50% meer conversie op.

Krab jezelf dus maar eens goed achter de oren. Misschien loop jij wel honderden of duizenden euro’s mis.

Wat heb je nodig om te kunnen A/B-testen?

Het klinkt zo simpel: twee pagina’s met elkaar vergelijken, essentiële onderdelen van je website aanpassen en je omzet verhogen. Toch moet je weten wat je doet.

Wat heb je nodig voor een A/B-test?

Verkeer
Zonder verkeer op je website wordt het lastig testen.

Twee versies van de pagina’s
Eén testgroep (A) en één controlegroep (B)

Doelen
Wat wil je bereiken? Wat wil je überhaupt testen en verbeteren? Bepaal dit vooraf.

Een A/B-testtool
Met A/B testing tool kun je je proces automatiseren. Zo kun je 2 variaties van je pagina maken die 50/50 wordt getoond aan je bezoekers.

Google Optimize stopt

Eerder was het mogelijk om A/B-testen uit te voeren met de gratis tool Google Optimize en de betaalde tool, Optimize 360. Helaas heeft Google besloten om de stekkers van beide programma’s er per 30 september 2023 uit te trekken. Google geeft nu zelf aan dat ze bezig zijn met ontwikkelingen voor A/B-testen via Google Analytics 4. Of dit daadwerkelijk het geval gaat zijn en wanneer dit mogelijk is, is nog onbekend. Hier ga ik je zeker van op de hoogte houden!

A/B split testen in WordPress

De tool die ik zelf graag gebruik, is Splithero. Het is een handige tool voor WordPress websites om gemakkelijk A/B-tests uit te voeren en de prestaties van verschillende pagina-varianten te vergelijken.

Met deze plugin kun je verschillende elementen van je pagina’s aanpassen, zoals titels, afbeeldingen en tekst, en de wijzigingen in realtime bekijken voordat je de tests start. Je kunt de resultaten van de test in realtime volgen en de beste optie voor je website kiezen.

Een van de grootste voordelen van deze plugin is de eenvoud waarmee je de plugin kunt gebruiken en je toch gedetailleerde analyses en statistieken krijgt om inzicht te geven in het gedrag van je bezoekers en de prestaties van je website.

Ga jij A/B-testen?

A/B-testen doe je dus om inzicht te krijgen in je website, in het verkeer van (potentiële) klanten en om uiteindelijk je omzet te verhogen.

Denk je na het lezen van al deze informatie: ik wil héél graag mijn conversie verhogen, maar ik heb er te weinig tijd voor en te weinig verstand van? Ik help je graag met alle conversie optimalisatie die nodig is om je omzet te laten groeien.

Verwante Artikelen

Reacties